JJ2S • Zobacz wątek - Ślepa uliczka

Ślepa uliczka

Miejsce na dyskusje związane z rozwiązaniami technicznymi silnika JJ2S i czterocylindrowego silnika JJ2S X4

Ślepa uliczka

Postprzez Robert » N lut 01, 2009 2:20 am

Przyglądam się tej konstrukcji od zarania i...
1. Silnik nie wytworzy mocy większej niż tradycyjny dwusów.
2. Wszelkie elementy sprężyste (klapa powietrza) pękają i po ..silniku.
3. Uszczelnienia są nie do wykonania przy założeniu żywotności rzędu 1000 kilometrów i więcej.
4. Tłok będzie miał temperaturę spalin w okolicy komory spalania a w części odpowiadającej za zasysanie powietrza o 1500 stopni mniej. Będzie pękał. W efekcie trzeba stosować "dziwne" materiały. Ceramika lub szkła metaliczne. Ewentualnie tłok musi być zrobiony z dwóch lub więcej materiałów.
Robert
 
Posty: 4
Dołączył(a): Pn mar 26, 2007 12:44 am

Postprzez J. Jacek Synakiewicz » Pn lut 02, 2009 8:35 pm

dwusuw pisze się przez "u" zwykłe.

Pozdrawiam

J. Jacek Synakiewicz z zespołem
J. Jacek Synakiewicz
Site Admin
 
Posty: 39
Dołączył(a): Wt sty 23, 2007 11:11 pm
Lokalizacja: Kwidzyn, Polska

Postprzez polo » Śr maja 13, 2009 10:21 am

dobre... :D
polo
 
Posty: 1
Dołączył(a): Śr maja 13, 2009 10:20 am

Postprzez Robert » Pt maja 15, 2009 8:36 pm

Generalnie: nie "pisze się" lecz "należy pisać" a początek zdania wielką literą...

Wolę dyskusję na temat.

Nie mam nic do powiedzenia do przyczepię się do braku przecinka, ech...
Zaczynam żałować czasu, który poświęciłem na czytanie i myślenie o silniku.
Robert
 
Posty: 4
Dołączył(a): Pn mar 26, 2007 12:44 am

Postprzez J. Jacek Synakiewicz » So maja 16, 2009 1:13 pm

Witam serdecznie - dobrze to podyskutujmy.

ad. 1.
Umówmy się co to jest normalny dwusuw:
- sterowanie zasysania mieszanki do skrzyni korbowej tłokiem
- sterowanie przepłukania i wydechu tłokiem
- przygotowanie mieszanki za pomocą gaźnika
- świeca zapłonowa umieszczona centralnie na powierzchni głowicy
- stopień sprężania w skrzyni korbowej około 0,5
- smarowanie mieszankowe - olej spalany
- proste układy wydechowe
Takie silniki to np. MZ, Simson, Jawa, nasze WSK, stare ROMETY
i inne. Moc z litra pojemności to od 30 do 120 KM/1litra

Nowoczesny silnik dwusuwowy:
- sterowanie zasysania mieszanki do skrzyni korbowej podciśnieniowym
zaworem membranowym
- sterowanie przepłukania i wydechu tłokiem
- sterowanie wysokością okna wydechowego dodatkowym zaworem
ciśnieniowym (ROTAX) lub zaworem obrotowym (YAMAHA)
- przygotowanie mieszanki za pomocą niskociśnieniowego układu
wtryskowego (APRILIA DiTech)
- świeca zapłonowa umieszczona centralnie na powierzchni głowicy
- stopień sprężania w skrzyni korbowej około 0,7
- smarowanie osobnym układem dawkującym precyzyjnie w zależności
od obciążenia olej do przewodu ssącego - olej spalany
- rezonansowe układy wydechowe - mniejsze straty mieszanki
Takie silniki to np Yamaha RD YPVS 350 lub LC 500, Aprilia DiTech, współczesne silniki GP: jednocylindrowe 125 i dwucylindrowe 250 cm3
Moc z litra pojemności to od 170 do 400 KM/1litra.
Oczywiście te maksymalne moce uzyskuje się poprzez "niebotyczne" obroty, bardzo wąski zakres użytecznych obrotów i bardzo precyzyjne strojenie silnika.

Silnik JJ2S X4 500:
- sterowanie zasysania powietrza do komory wstępnego sprężania
podciśnieniowym zaworem membranowym
- sterowanie przepłukania i wydechu tłokiem
- sterowanie wysokością okna wydechowego dodatkowym zaworem
ciśnieniowym lub zaworem obrotowym
- przygotowanie mieszanki za pomocą niskociśnieniowego lub
wysokociśnieniowego, sekwencyjnego piezoelektrycznego układu
wtryskowego
- świeca zapłonowa umieszczona w centrum komory spalania (możliwe
użycie dużego stopnia sprężania)
- stopień sprężania w skrzyni korbowej około od 1,4 do 2,5
- smarowanie układu korbowego i gładzi cylindrowych poza strefą
przepłukiwania - olej nie spalany
- układy wydechowe - wspomagający wypływ spalin i przepłukującego
cylinder świerzego powietrza
Moc z litra pojemności to od 172 do 240 KM/1litra przy 9000-10000 obr/min.
ad.2.
Nowoczesne membrany zaworów podciśnieniowych wykonane są z kompozytów węglowych, które po pęknięciu nie demolują silnika.
Projektując silnik, który miałby się kręcić powyżej 13000 obr/min stosuje się tarczowe zawory obrotowe, całkowicie niepodatne na pękanie, za to mogące kręcić się z teoretycznie nieograniczonymi obrotami.
ad.3.
Nie wiem o jakie uszczelnienia chodzi - zakładam, że chodzi o pierścienie tłokowe. Otóż i te uszczelnienia podlegają pewnym zasadom. W silnikach wyczynowych niezależnie od systemu obiegu o ich żywotności decydują stopień wysilenia silnika i warunki w jakich pracują.
ad.4.
Rzeczywiście tłok jest elementem najbardziej obciążonych cieplnie, jednak nie można procesów termodynamicznych traktować "w zawieszeniu". Nie można rozpatrywać tłoka jako zespołu oddzielonych od siebie elementów. Jest coś takiego jak przepływ ciepła - strefy podgrzewania i strefy chłodzzenia. Projektując taki element zakłada się świadomie, że ciepło wytwarzane w komorze spalania będzie przepływało w ścianki tłoka, intensywnie chłodzone napływającym powietrzem i dodatkowo odprowadzane pierścieniami uszszelniającymi umieszczonymi w bardzo dobrze chłodzonej głowicy.

Na koniec kilka dodatkowych przemyśleń:
A. Nigdy nie myślałem o budowie najmocniejszego na świecie silnika o poj. skokowej 500 cm3.
B. Silnik konstruowany jest do sportowego, szosowego (nie wyścigowego) motocykla.
C. Ten silnik ma udowodnić, że jest możliwa budowa nowoczesnych, tanich, użytkowych silników dwusuwowych tak samo "czystych" ekologicznie jak preferowane przez producentów, drogie silniki czterosuwowe.

Pozdrawiam
J. Jacek Synakiewicz z zespołem

PS.
Niezależnie od wszystkiego dwusuw pisze się lub należy pisać przez "u" zwykłe.
Widzi Pan, ja odbieram to dosyć precyzyjnie - staram się odpisywać na forum w miarę bez błędów (często zaglądam do słownika ortograficznego) z jednego tylko powodu - przez szacunek do osoby której odpisuję i przez szacunek dla osób, głównie motocyklistów, którzy te moje wypowiedzi czytają.
J. Jacek Synakiewicz
Site Admin
 
Posty: 39
Dołączył(a): Wt sty 23, 2007 11:11 pm
Lokalizacja: Kwidzyn, Polska

Re: Ślepa uliczka

Postprzez star » Cz sie 22, 2013 2:39 pm

Gratulacje! Proste rozwiązanie rozdzielenia skrzyni korbowej od komory spalania przez "odwrócenie" podwójnego tłoka jest rewelacyjne jak odkrycie Niutona i otwiera drogę do dalszych usprawnień dwutaktu. Pozostał problem przepłukania silnika.
Jeśli pomyślicie o miejscu umieszczenia zaworów ssących i drobniejszych wynalazków - wtrysk paliwa, może kształt komory spalania i może tytanowego tłoka to ten silnik jest do samolotu. Myślę że w układzie boxer byłby lepszy w motocyklu, bo nie ograniczy konstrukcji ramy (prześwit między kołami)- powodzenia Paweł
star
 
Posty: 2
Dołączył(a): Cz sie 22, 2013 2:05 pm

Re: Ślepa uliczka

Postprzez star » Cz sie 22, 2013 3:09 pm

P.s- jestem za usunięciem znaku Ó z polskiego słownika :lol: :lol:
star
 
Posty: 2
Dołączył(a): Cz sie 22, 2013 2:05 pm


Powrót do Technologia silnika JJ2S i JJ2S X4

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość

cron