Dziekujemy za "cieple" slowa.
Super, ze juz na poczatku to forum zaczyna byc platforma wymiany doswiadczen i pogladow technicznych.
Silnik czterosuwowy, czterocylindrowy ma jeden cykl pracy na jeden obrot walu korbowego. Silnik czterosuwowy jednocylindrowy cykl pracy realizuje co 720 stopni obrotu walu korbowego.
Mysle, ze problemy o ktorych piszesz zwiazane sa glownie z charakterystyka oddawania mocy (momentu obrotowego silnika).
Jezdzilem kiedys Oldsmobilem 98 Regency z pieciolitrowym silnikiem V8.
Dane techniczne byly powalajace: maksymalny moment obrotowy juz nie pamietam wartosci (ale byl zblizony do silnikow stosowanych w czolgach )
realizowany byl juz przy 1500 obr/min. Moc maksymalna 160 KM juz przy 3000 obr/min. Jazda tym autem byla czysta przyjemnoscia. Polowa dostepnych obrotow silnika byla uzyteczna !!!
Aha jeszcze jedno, amerykanskie powiedzenie: "od duzej pojemnosci silnika lepsza jest jedynie jeszcze wieksza pojemnosc" Cos w tym jest ale niestety juz nie na nasze czasy. I tu przechodze do sedna.
Jak podzielimy 5000 ccm na 8 to otrzymujemy 625 ccm czyli tyle ile maja wspolczesne jednocylindrowe silnik do supermoto. Jest to proba uzyskania mocnego ale bardzo elastycznego silnika, ktorego maksymalny moment obrotowy zaczyna sie jak najnizej. Nie wykonujac jednoczesnie wielu operacji - zmiany biegow, przegazowek, polsprzegla mamy caly czas kontrole nad tym co dzieje sie z tylnym kolem. Dwusuwy padly dlatego, ze ich charakterystyka nie dawala mozliwosci pelnej kontroli. Zazwyczaj do jakichs tam 7000 - 8000 obrotow nic a pozniej rezonans w bardzo malym zakresie obrotow i brutalny "kop" mocy. Pamietam konstrukcje wyscigowego silnika Suzuki o pojemnosci 50 ccm i trzech cylindrach krecacego sie ponad dwadziescia tysiecy obr/min. Ten silnik mial skrzynie biegow o dwunastu przelozeniach !!! Koncowka ery dwusuwu w GP 500 to tez problemy z t.z. oddawaniem mocy. 400 KM/1litra i bardzo ostra charakterystyka silnika.
Wracam do naszego silnika JJ2S X4 500: dwusuw z wymuszonym cisnieniowym przeplukaniem cylindra i wtryski paliwa z powietrzem SYNERJECT. Nasze cele:
1. Bardzo duzy jak na 500 ccm moment obrotowy uzyskiwany przy jak najnizszych obrotach walu korbowego.
2. Rownomierna praca silnika
3. Pelna kontrola napedu uzyskana wlasnie poprzez plaska charakterystyke i duzy zakres obrotow uzytecznych.
4. W silniku docelowym nie przewidujemy zadnych ukladow rezonansowych, ktore prowadza do powstawania "kominow" mocy.
Zakladam, ze w naszym motocyklu po wrzuceniu drugiego biegu juz bedziemy w uzytecznym zakresie obrotow i jazda nim bedzie w pelni kontrolowana - czyli zakladam 3500 obr/ min - ciagniemy do 6500 - 7500 obr i zmiana biegu na wyzszy itd. az do kresu mozliwosci wytrzymania na motocyklu bez owiewek.
Pozdrawiam