JJ2S • Zobacz wątek - Relacja z odpalania prototypu nowego dwusuwowego silnika

Relacja z odpalania prototypu nowego dwusuwowego silnika

Chcielibyśmy w tym temacie porozmawiać o prototypie silnika, problemach związanych z budową i pierwszymi próbami rozruchowymi.

Relacja z odpalania prototypu nowego dwusuwowego silnika

Postprzez J. Jacek Synakiewicz » Wt maja 14, 2013 7:29 pm

Chciałbym podzielić się z Wami radosną dla mnie nowiną. Otóż po roku intensywnych prac projektowo - wykonawczych 1 maja 2013 roku uruchomiony został po raz pierwszy dwusuwowy, jednocylindrowy silnik JJ2S-WG 125 wykonany w oparciu o patent PL 204724 B1.
Wszystkie prototypowe elementy silnika wykonał Wojtek Garus współwłaściciel firmy GG Tech ( http://www.ggtech.com.pl/ ). Bez jego zaangażowania cały ten temat byłby dla mnie wyłącznie teoretyczny.

Inni wspomagający nas wykonawcy to:

- Robert Pawłowski - firma MOTO WYDECH - http://www.motowydech.eu/ - wydechowy układ rezonansowy
- Piotr Woryna - firma MOTOR TECH - http://www.motor-tech.katowice.pl/ - honowanie cylindrów i konsultacje techniczno - technologiczne

Specjalne podziękowania:

- Dla Pana Jacka Czabajskiego - firma TRASET Rzecznicy Patentowi, Czabajska, Szczepaniak Spółka Partnerska - http://www.traset.eu - za wielką, bezinteresowną pomoc w procesie przygotowania i prowadzenia prac związanych z opatentowaniem nowego dwusuwowego silnika.

Firma Toya S.A. - http://www.yato.pl/ - zrobiła nam niespodziankę i obdarowała nas zestawem profesjonalnych kluczy YATO i elektronicznym kluczem dynamometrycznym. Podczas montażu, klucz dynamometryczny okazał się bardzo precyzyjny, szczególnie przy dokręcaniu śrub i nakrętek z małymi siłami. Chyba najcenniejszą jego cechą jest ciągłe wyświetlanie momentu z jakim się działa. Posiada też akustyczną i diodową sygnalizacje siły dokręcania, którą można wcześniej sobie ustawić. Dotychczasowe klucze - te klikające, którymi się posługiwałem szczególnie mnie denerwowały przy małych momentach dokręcania (pamiętam jak urwałem strasznie drogie śruby mocujące pokrywy zaworów w Royal Venture). Zestaw narzędzi okazał się bardzo przydatny i poręczny tym bardziej, że montaż odbywał się w kilku miejscach.

Projekt silnika prototypowego wykonałem w całości za pomocą technik komputerowych. GG Tech wykorzystuje w swojej codziennej pracy oprogramowanie CREO, w związku z tym zwróciliśmy się do firma Econocap z Wrocławia - http://www.econocap.pl - która jest dealerem tego oprogramowania. Po zapoznaniu się z naszymi planami związanymi z projektem motocykla i silnika firma Econocap zdecydowała się przekazać mi ten znakomity program (rozwinięcie programu Pro/ENGINEER - CAD CAM CAE autorstwa PTC). Dzięki temu cały silnik zaprojektowany został w technice 3D. Poszczególne modele 3D części przesyłałem Wojtkowi Garusowi, który tworzył na ich podstawie w CREO CAM kody maszynowe sterujące maszynami CNC - tak wykonane zostały wszystkie części nowego silnika.

Zespół współpracujący przy tworzeniu projekt silnika JJ2S-WG:

- arch. J. Jacek Synakiewicz - projekt silnika, e-mail: jj2s@jjsdesign.net
- dr. Władysław Mitianiec - Politechnika Krakowska - obliczenia rozrządu
- inż. Jacek Poręba - konsultacje i wsparcie twórcze
- inż. Jacek Czyżewicz - obliczenia zmęczeniowe tłoka
- inż. Wojtek Garus - konsultacje technologiczne
- inż. Andrzej Dec - konsultacje strategiczne

Parametry silnika JJ2S-WG 125 cm3:

karter, skrzynia biegów: chiński czterosuwowy silnik produkowany na licencji Hondy DAX
smarowanie: ciśnieniowe, jednosekcyjna pompa tłocząca
chłodzenie: powietrzem
średnica cylindra: 56,5 mm
skok tłoka: 49,5 mm
stopień sprężania 1:11,4
moc maksymalna (obliczeniowa na wale): 21,5 HP (16 kW) przy 8750 n/min
moment obrotowy maksymalny (obliczeniowy na wale) 17 N-m przy 7700 n/min
zasilanie: gaźnik MIKUNI DT 28 mm

Silnik został zbudowany w celu sprawdzenia w praktyce większości założeń teoretycznych przyjętych do projektowania silnika czterocylindrowego (4 x 125 cm3) w układzie krzyżowym, który ma napędzać motocykl JJ2S X4 500 - http://jjsdesign.net/motocyklstudialny/ Jedną z najistotniejszych cech nowego silnika ma być brak spalania oleju. Smarowanie odbywa się poza przestrzenią wymiany ładunku.

Dzięki przychylności, wyrozumiałości i pomocy rodziny Wojtka Garusa mogłem spędzić długi weekend majowy w Pokrzywnicy. W siedzibie firmy GG Tech wraz z Wojtkiem wykonaliśmy końcowy montaż silnika i pierwszą próbę uruchomienia. O drugiej w nocy odezwał się pierwszy raz na 10 sekund. Przez następne dni wspierali nas duchowo i pomagali nam w pracy inż. Jacek Poręba i dr Bartosz Łuczak. Do piątku silnik przepracował łącznie niecałe 20 minut. W trakcie tych sesji najpierw rozleciał się króciec ssący wykonany z ABS na drukarce 3D a na koniec odmówił posłuszeństwa elektroniczny moduł zapłonowy. Silnik w tej fazie uruchamiany był na paliwie z dodatkiem oleju, tak że dymu w spalinach mieliśmy pod dostatkiem. Wojtek wykonał nowy króciec i zamontował nowy typowy moduł zapłonowy. Silnik zaczął odpalać od jednego kopa. Jest bardzo czuły na regulacje gaźnika i nieźle reaguje na przepustnice.
Silnik już chodzi na czystym paliwie, ale dopiero po około czterech motogodzinach pracy, jak pierścienie dotrą się do gładzi, zaczniemy pracować nad całkowitym wyeliminowaniem spalania oleju.

Obejrzyjcie sobie filmiki z soboty.

Zimny silnik:
http://www.youtube.com/watch?v=HC5wkncm ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=-GrpBebq ... e=youtu.be
Rozgrzany silnik
http://www.youtube.com/watch?v=hJAMdDwe ... e=youtu.be

Można też obejrzeć kilka zdjęć związanych z uruchomieniem prototypu:
http://jjsdesign.pl/
http://jjsdesign.pl/jj2swg125/index.html

Po doświadczeniach związanych z budową i uruchomieniem prototypu sądzę, że mając odpowiednie środki finansowe ten zespół znakomitych fachowców, który opisałem wyżej mógłby w ciągu roku zbudować jeżdżący prototyp motocykla z silnikiem X4.

Pozdrawiam wszystkich sympatyków projektu.

J. Jacek Synakiewicz

To tak ważne dla mnie wydarzenie dedykuję mojemu tacie, mojej żonie, córce i synowi.
J. Jacek Synakiewicz
Site Admin
 
Posty: 39
Dołączył(a): Wt sty 23, 2007 11:11 pm
Lokalizacja: Kwidzyn, Polska

Re: Relacja z odpalania prototypu nowego dwusuwowego silnika

Postprzez BOP » So maja 18, 2013 11:43 am

O kurcze :shock: no nieźle. Gratulacje
BOP
 
Posty: 2
Dołączył(a): Cz wrz 29, 2011 1:13 pm

Re: Relacja z odpalania prototypu nowego dwusuwowego silnika

Postprzez Andrew » Cz maja 23, 2013 8:59 am

Gratuluję i bardzo mocno kibicuję!
Szczególnie bardzo dużym optymizmem napawa mnie zdanie:
J. Jacek Synakiewicz napisał(a):Po doświadczeniach związanych z budową i uruchomieniem prototypu sądzę, że mając odpowiednie środki finansowe ten zespół znakomitych fachowców, który opisałem wyżej mógłby w ciągu roku zbudować jeżdżący prototyp motocykla z silnikiem X4.


Chciałbym również serdecznie podziękować wszystkim współpracującym z Panem Synakiewiczem osobom.
Pozdrawiam!
Andrew
 
Posty: 1
Dołączył(a): Cz maja 23, 2013 8:56 am

Re: Relacja z odpalania prototypu nowego dwusuwowego silnika

Postprzez Wojtek » N maja 26, 2013 2:10 pm

Witam.
Jesteśmy po drugim dniu zabawy z silnikiem i sporo udało się zrobić. Silnik został wstępnie wyregulowany i pracował około 4 godzin. Ostatnie 1,5 godziny na czystej benzynie przy obrotach 2000 - 3000. Silnik udało się wkręcić na około 8000 obr/min. Znaleźliśmy również odpowiednie parametry smarowania przy których na niskich i średnich obrotach wydaje się, że uszczelnienie daje sobie radę (gołym okiem nie widać dymu i pod tym kątem rokowania są optymistyczne). Ze względu na kiepskie wyważenie obecnego silnika (gotowy nie modyfikowany układ korbowy) silnik generuje duże drgania i do testów na wysokich obrotach konieczne będzie wykonanie nowego wału korbowego i korbowodu wraz ze skrzynią korbową. Wszystko to zaprojektujemy i wykonamy w ten sposób aby jak najwięcej sprawdzić pod kątem silnika X4.
Oczywiście nie obyło się bez problemów. Kwestie do poprawy na dzień dzisiejszy to chłodzenie głowicy która rozszerza się więcej niż przyjęty luz. W tym temacie mamy już pomysł, który poprawi dwukrotnie przepływ ciepła z komory spalania przy zachowaniu tych samych luzów. Mamy jeszcze małe problemy z powłoką chromową, którą prawdopodobnie usuniemy z niektórych powierzchni tłoka.

Poniżej zamieszczam jeden z filmów z uruchomienia.
http://www.youtube.com/watch?v=6gg8S1wI ... e=youtu.be

Pozdrawiam.
Garus Wojtek
Wojtek
 
Posty: 2
Dołączył(a): N maja 26, 2013 1:37 pm

Re: Relacja z odpalania prototypu nowego dwusuwowego silnika

Postprzez Wojtek » Pn maja 27, 2013 8:29 pm

Witam
Dołączam jeszcze jeden filmik na którym Jacek Poręba reguluje silnik i otwiera maksymalnie przepustnicę. Osiągnięta prędkość to ponad 9000 obr/min.
https://www.youtube.com/watch?v=7pRBX-b1kkQ

oraz film z zamontowanym tłumikiem na którym widać ostatnią próbę pracy silnika jaką wykonaliśmy - półtoragodzinny test na czystym paliwie bez dodatku oleju przy prędkości od 2000 do 4000 obr/min

https://www.youtube.com/watch?v=bFT8InlvuIk

Pozdrawiam
wojtek
Wojtek
 
Posty: 2
Dołączył(a): N maja 26, 2013 1:37 pm

Re: Relacja z odpalania prototypu nowego dwusuwowego silnika

Postprzez baca » Wt lis 19, 2013 3:36 pm

Witam, mam małe pytanie odnośnie smarowania tego silnika. Jestem zainteresowany rozwiązaniem smarowania w takim silniku i jeżeli ktoś mógłby mi przybliżyć układ smarowania to byłbym bardzo wdzięczny. Nie ukrywam że jestem zainteresowany tym silnikiem i rozwiązaniami w nim zastosowanymi. Pozdrawiam.
baca
 
Posty: 1
Dołączył(a): Wt lis 19, 2013 3:29 pm

Re: Relacja z odpalania prototypu nowego dwusuwowego silnika

Postprzez J. Jacek Synakiewicz » Wt lis 19, 2013 9:00 pm

Smarowanie tego silnika polega na stworzeniu układu bardzo podobnego do układu z tzw suchą misą olejową. Taki układ wymaga dwóch pomp olejowych lub jednej dwusekcyjnej i zbiornika oleju (w opisie pomijam filt oleju i inne drobniejsze elementy). Silnik wyposażony jest w magistralę olejową rozprowadzająca olej do łożysk wału korbowego i kilka tryskaczy oleju, które natryskują olej na powierzchnie tego wymagające. Również w silniku zaprojektowane są miejsca z których olej jest odciągany. I tak sekcja - pompa ssąca o wydajności około 2x większej niż sekcja - pompa tłocząca zasysa olej i pianę olejową z miejsc do tego przygotowanych i odprowadza go do zbiornika oleju. Zbiornik może również pełnić rolę chłodnicy. Ze zbiornika olej pobierany jest przez pompę tłoczącą, która korzystając z magistrali rozprowadza go do punktów smarowania. To cała zasada. Obecnie jeszcze pracujemy nad dopracowaniem całego układu, tak aby mógł również spełnić swoją rolę w silniku X4.
Jeżeli Baca będziesz miał bardziej szczegółowe pytania odnoszące się do naszego silnika to proszę abyś napisał na e-maila: jj2s@jjsdesign.net

Pozdrawiam

J. Jacek Synakiewicz
J. Jacek Synakiewicz
Site Admin
 
Posty: 39
Dołączył(a): Wt sty 23, 2007 11:11 pm
Lokalizacja: Kwidzyn, Polska


Powrót do Prototypowy silnik jednocylindrowy JJ2S-WG 125

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość

cron